Veelgestelde vragen
FAQ
Is er een wachtlijst voor Home Vrijzicht?
Vaak is er een wachtlijst, maar niet altijd. We proberen jou in elk geval zo snel mogelijk te helpen, desnoods eerst met een tijdelijke oplossing. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je een vraagt hebt. Je kan ons telefonisch bereiken via het onthaal: 057/22 41 80 of via mail: socialedienst@homevrijzicht.be
Hoe zet ik mezelf of een familielid op de wachtlijst?
Maak hiervoor een afspraak met de sociale dienst via het onthaal: 057/22 41 80 of via mail: socialedienst@homevrijzicht.be
Is iedereen welkom als bewoner in Home Vrijzicht?
Ja. Home Vrijzicht staat open voor alle ouderen met een zorgnood. We hebben een bijzondere expertise in de omgang met mensen met dementie. Ook mensen met een fysieke en/of psychische beperking zijn welkom.
Hoe verloopt een opname?
Zodra er een kamer of assistentiewoning vrij is, neemt de sociale dienst contact met je op. Samen doorlopen we alle administratieve vereisten (contract, borgstelling...). We maken ook de nodige praktische afspraken (meubilair, hulpmiddelen, wasdienst...) en we leggen samen de opnamedatum vast.

Als je dat goedvindt, komen we vooraf even op huisbezoek. Verblijf je in het ziekenhuis? Dan komen we daar even op bezoek! Zo leren we elkaar vast al wat kennen en kunnen we optimaal jouw opname voorbereiden.

Op de dag van de opname maken we met plezier alle tijd om jou en je familie te verwelkomen. Je krijgt een rondleiding, we beantwoorden al je vragen en als je wenst kan de familie blijven eten.

Elke opname in een woonzorgcentrum is een grote stap. Gun jezelf de tijd om eraan te wennen. We helpen jou graag om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Kan ik vooraf een kijkje komen nemen in het woonzorgcentrum?
Uiteraard! Je bent altijd welkom voor een rondleiding. Maak hiervoor best vooraf een afspraak bij de sociale dienst via het onthaal: 057/22 41 80 of socialedienst@homevrijzicht.be
Mag ik mijn eigen meubels meebrengen?
Met wat persoonlijk meubilair geef je je kamer extra persoonlijkheid en voel je je sneller thuis. Standaard hoort bij elke kamer sowieso een bed, een nachttafel, een zetel en een kleerkast.
Kan ik mijn eigen huisarts behouden?
Zeker! We werken graag met jouw huisarts samen om jou de beste zorg te verzekeren.
Hoe verloopt een doorsnee dag in Home Vrijzicht?
Je kiest zelf hoe laat je opstaat.

Het ontbijt wordt opgediend tussen 8u00 en 9u30. Je kiest zelf waar je de maaltijd neemt: samen met de bewoners van je kring of op je kamer. Dat geldt ook voor het middagmaal (tussen 11u45 en 12u30) en het avondmaal (rond 17u15).

Zowel in de voormiddag als de namiddag kan je deelnemen aan activiteiten. Er zijn activiteiten op de eigen kring, maar dikwijls ook in de cafetaria. Geregeld maken we een uitstap. Je kiest zelf aan welke activiteiten je deelneemt. Niets moet, alles mag. Heb je zelf een suggestie voor een activiteit of uitstap? We horen het graag!

Maak je graag eens een wandeling in de tuin? Wil je op uitstap met je familie of ben je uitgenodigd op een etentje met vrienden? Het kan allemaal. Je gaat en je staat waar je wilt.
Wanneer mag ik bezoek ontvangen?
Bezoek is altijd welkom. Van 6u30 tot 21u00 staan onze deuren open. Na die uren kan je als bezoeker aanbellen en komt de medewerker met nachtdienst de deur voor je openen.
Kan ik op vakantie?
Natuurlijk wel. Vakantie doet iedereen deugd. We helpen je graag om tijdens je vakantie de continuïteit van je zorg te verzekeren.
Waar kan ik terecht met mijn vragen, suggesties of klachten?
Heb je een vraag of een suggestie? Spreek een medewerker aan. Hij of zij helpt je graag verder of verwijst je door naar de juiste persoon.

Heb je een klacht? Neem contact op met directeur Stefan Devlieger via het onthaal: 057/22 41 80 of stuur een email: stefan.devlieger@homevrijzicht.be. Je kan ook gebruikmaken van het klachtenformulier: vraag ernaar aan het onthaal, via deze website (onder rubriek 'Contact'). Wij nemen elke klacht ernstig. Je krijgt binnen de 7 dagen feedback. Daarbij worden afspraken gemaakt over het verdere verloop.
Kom ik in aanmerking voor een kamer in kortverblijf?
Ben je 60 jaar of ouder en heb je een tijdelijke zorgvraag? Dan kan je een beroep doen op een kamer in kortverblijf.
Wat is de dagprijs en hoe wordt die berekend?
De dagprijs is het bedrag dat je als bewoner per dag betaalt voor je verblijf (de woon- en leefkost). Deze dagprijs is goedgekeurd door de overheid. Bij overschrijding van de spilindex kan de dagprijs indexeren. Bij effectieve toepassing zal de nieuwe geïndexeerde prijs en de toepasselijke spilindex vooraf kenbaar gemaakt worden aan de bewoners of hun vertegenwoordigers. Daarnaast is er nog de kost voor de zorg, die grotendeels betaald wordt door je mutualiteit.

Meer informatie over de dagprijs en wat al dan niet inbegrepen is, vind je terug onder de rubriek 'Wonen' op onze website.
Wat als mijn inkomen niet volstaat om mijn verblijf te betalen?
De sociale dienst helpt jou graag met informatie over alle mogelijke toelagen en premies die je inkomen kunnen aanvullen. Blijkt dit nog niet voldoende, dan kan je aankloppen bij het OCMW.

Let wel: je aanvraag voor een tussenkomst door het OCMW moet gebeuren vóór je opname in het woonzorgcentrum.
Heb je nog vragen?
- Neem contact op met het onthaal op het nummer 057/22 41 80
- Stuur een email naar onthaal@homevrijzicht.be
- Of spreek een medewerker aan.

We helpen je graag verder!
leftsidecontent rightsidecontent